Bilâkis Allah onu (İsa'yı) kendi nezdine kaldırmıştır. Allah izzet ve hikmet sahibidir. (Nisa 158)
Ehl-i kitaptan her biri, ölümünden önce ona muhakkak iman edecektir. Kıyamet günün de de O, onlara şahit olacaktır. (Nisa 159)
Bu ayetlerin tefsirinde Bahrul-Ulum Tefsirin de şöyle denilmektedir:
Yahudiler
onu öldürmek için toplandığında İsa aleyhisselam kaçıp bir eve girdi.
Birisine içeri girmekle emir verdiler. Cebrail aleyhisselam gelip İsa’yı
göğe yükseltti. İçeri giren adam kimseyi bulamadı. Bu kişi İsa’nın
suretine dönüştürüldü. Dışarı çıkınca, onu İsa zannedip öldürüp astılar.
Sonra dedilerki‘Bu İsa ise, bizim adamımız nerde? Bu adamımız ise, İsa nerde?
İmamı Mukatil derki ‘Allah onu Ramazan ayında, kadir gecesinde semaya yükseltti.’
Dahhak derki ‘Aşura günü akşam ve yatsı arasında’
— Yahudilere ölüm anında melekler gelip derki‘Ey Allahın düşmanı! Sana Üzeyir aleyhis selam geldi. O’nu yalanladın.
Hıristiyana
denirki ‘Ey Allahın düşmanı! Sana Allahın kulu ve resulü İsa geldi, sen
onu Allahın oğlu zannettin. O anda iman edip onun Allahın kulu ve
resulü olduğunu kabullenecek, fakat bu vakitteki imanın ona bir faydası
olmaya cak. Bu imanları kıyamette aleyhlerine şahid olacak.
İbni
Mes’ud derki, İsa aleyhisselam dünya da kırk sene kalacak. Adaletli imam
olarak hükme decek. Sonra vefat edince, bu ümmet, üzerine cenaze namazı
kılacak.
Dahhak derki‘İsa aleyhisselam Beyti Makdiste bir kaya
üzerine inecek. İnişi Deccalin çıkışından sonradır. Deccali öldürecek,
haçı kıracak, kilese ve havraları yıkacak, yeryüzünde hıristiyan ve
yahudi kalmayacak, herkes müslüman olacak.’
“Muhakkak O, kıyamet için bir bilgidir, asla ondan şüphe etmeyin ve bana tabi olunuz. Bu dosdoğru yoldur..” (Zuhruf 61)
— Bu ayetin tefsirinde Semerkandî Tefsiri 3. cilt sahife 262 de şu açıklamalar vardır:
Yani İsa’nın inişi kıyamet saatinin alameti dir. Denildi ki: İsa’nın inişi insanlar için (ayet) nişadır.
İbni
Abbas’tan (Radıyellahu anhuma) riva-yet edildi ki bu ayetin tefsirinde
şöyle buyurmuş tur “Meryemoğlu İsa’nın ortaya çıkmasıdır.”
İmamı Katade’den “İsa’nın inişidir” şeklin de rivayet edilmiştir.
Ebu
Hureyre’den (Radıyellahu anhu) rivayet edilidki “İsa aleyhisselam
yeryüzünde adaletli imam olarak görülmedikçe kıyamet kopmaz. İsa
aleyhisselam ile bir sofrada yemek yemedikçe ölmemeyi arzu ederim.
Sizden herkim ona kavuşur sa benden ona selam söylesin.”
— Elmalı Tefsirinde bu ayetin izahında “Muhakkak ki O, saat içi bir ilimdir de kıyametin
geleceğini, ölülerin dirilip ayağa kalkacağını bildiren bir delil bir
alamettir. Çünkü İsa gerek ortaya çıkışı, gerek ölüleri diriltme
mucizesi ve gerekse ölülerin ayağa kalkmasını haber vermesi itibarıyla
kıyametin meydana geleceğine bir delil olduğu gibi, hadisi şerifte haber
verildiğine göre inmesi de kıyametin alametlerindendir.” Cilt 7. Sahife
58)
— Ruhul Beyan Tefsirinde bu ayetin izahında şöyle denilmiştir
“İsa aleyhisselamın ahır zamanda inmesi kıyametin alametidir. Bununla
kıyametin yakınlaştığı bilinir.
Hadisi şerifte buyurulduki ‘İsa
aleyhisselam Arzı Mukaddes (Kudüs) te ‘Efik’ denen bir yere inecektir.
(Burası Havran ile Ğur arasındadır) Üzerinde sarıya mail kırmızımsı iki
elbise olacak tır. Başı yağlanmış, elinde süngü. Onunla Deccal’i
öldürecektir.
Beyti makdis’e gelir, insanlar orda sabah
namazındadırlar. İmam olan (Mehdi) geri çekilir, fakat İsa aleyhisselam
onu öne geçirir ve onun arkasında Muhammed aleyhisselamın şeriatı na
göre namazı kılar.
Sonra domuzları öldürür, haçı kırar, havra ve
kiliseleri yıkar, iman edenleri hariç diğer bütün hıristiyanları (ve
yahudileri) öldürür.
İsa aleyhisselamın namazda Mehdi aleyhis
selama uyması da sahihtir, zira mahdi Resulullahın halifesidir. Miraç
gecesinde İsa aleyhisselam, Resulullaha (Sallallahu aleyhi ve sellem)
uyarak namazı kıldığı gibi, dünyaya indiği vakitte de onun halifesine
uyarak namazı kılacaktır.”